• Головна
  • Історичний шлях: Преображенський кафедральний собор у місті Біла Церква. Уривок 12
Ексклюзив
13:17, 23 червня 2023 р.

Історичний шлях: Преображенський кафедральний собор у місті Біла Церква. Уривок 12

Ексклюзив
Історичний шлях: Преображенський кафедральний собор у місті Біла Церква. Уривок 12, фото-1

б) миряни і церковне життя

У ХІХ ст. абсолютну більшість прихожан білоцерківського Преображенського храму становили місцеві селяни. Сучасному білоцерківцеві незвично читати словосполучення “селяни містечка Біла Церква”, але у ті часи наш населений пункт мав статус містечка (а не міста) і, відповідно, його мешканці іменувалися селянами, а не міщанами. Останні мешкали переважно у повітових центрах – Василькові, Таращі, Сквирі. І хоча, наприкінці століття Біла Церква реально була вже більше схожою на місто, маючи розвинену промисловість і транспортну систему, міщан тут мешкало все ще небагато. Навіть у 1899 р. у Преображенській парафії Білої Церкви нараховувалося лише 442 особи міщанського стану, на яких припадало 7 960 селян. Ще менше було дворян (43 особи) і духовенства (44 особи).

У часи існування кріпацтва білоцерківські селяни щонайменше 4 дні на тиждень працювали на Браницьких і лише решту часу – на себе. А зробити треба було багато, адже техніки тоді існувало мало – більшість справ робилася вручну. Однак, виснажлива праця та її об’єми не заважали нашим предкам регулярно відвідувати храм і дбати про нього. Слава про ревність та жертовність наших прапрадідів сягала навіть “матері міст руських”. “Доброго дня, друзі мої! Багато чув я про жителів Білої Церкви і про їхню релігійність, а тому й відвідав Білу Церкву; радію, бачачи вас у такій безлічі присутніх! Прекрасна старанність Ваша!” – так починалася проповідь київського митрополита Платона (Городецького), котрий виголосив її у Преображенському храмі в 1882 р.

Духовні наставники наших предків з розумінням ставилися до їх потреб. Це було видно і по розкладу богослужінь – суботні всенощні починалися пізніше, щоб усі бажаючі встигли на їх початок, і по простоті проповідей, які лунали в стінах храму. Священик Стефан Гришковський наприкінці століття повідомляв київському митрополиту, що “парафіяни Преображенської церкви - винятково простий народ, якому в простих зрозумілих формах мови потрібно передавати найістотніші релігійні відомості”.

Оскільки за числом прихожан Преображенська парафія була найчисленнішою в митрополії – вона єдина належала до першого класу, то її було поділено на дві частини, кожна з яких підлягала віданню окремого священика. Осередком поділу парафії була, як не дивно... псарня Браницьких у центрі міста. Ось що писав про це митрополитові настоятель храму о. Олександр Мацкевич: “Територія парафії білоцерківської Преображенської церкви розділена на дві частини, ізольовані одна від одної, і навіть сповідні розписи складаються по кожній частині окремо. Головними пунктами-покажчиками однієї частини є так звана "Олександрія" - сад з палацом гр. Браницького, а з іншого - його псарня. 

Так, що коли я при новому надходженні моєму сюди, знайомлячись зі сьогоденною місцевістю, питаю: де, чи далеко? - мені відповідали, показуючи на ці два пункти, і ця друга ділянка дісталася на долю мого нового пастирства. Нещодавно мені довелося проводжати мерця на цвинтар із псарні - тільки не пса, а дитя псарника...” Настоятель просив благословіння об’єднати дві частини в єдину парафію, але владика розпорядився залишити все без змін.

Іншою особливістю життя парафіян Преображенської парафії було те, що до часів Великої Вітчизняної війни їм доводилося мешкати в оточенні іновірців, кількість яких, часом переважала більш, ніж удвічі. І хоча православне населення лівобережної частини містечка постійно зростало, кількість іудеїв все-одно була вдвічі більшою.

Пастирі у житті білоцерківців добільшовицької доби займали вельми вагоме місце. Наші предки відвідували храм не лише для молитви і участі в церковних таїнствах, але й для того, щоб почути з вуст батюшки велику кількість необхідної інформації – про події в державі та світі; появу нових указів, законів і розпоряджень влади; суть незвичних природних явищ та необхідність дотримуватися гігієни тощо. Єпархіальний часопис “Посібник для сільських пастирів” виписувався і білоцерківськими священиками, які знаходили в ньому цілу енциклопедію знань, необхідних для місцевих селян у їх побуті. Церковне видання радило пастирям розповідати мирянам про новинки науки і техніки, раціональні методи господарювання, засоби боротьби з комахами-шкідниками, правила пожежної безпеки, появу нових ліків. Тут же містилося і безліч дрібних порад про те, як уникнути промокання ніг, відрізнити фальшиві монети від справжніх, як правильно використовувати новий японський цемент і т.п.

У храмах того часу не лише здійснювали таїнства та обряди, але й оформляли їх документально, у разі необхідності видаючи мирянам довідки. Оскільки прихожан у Преображенський парафії було дуже багато, то, наприклад, П. Лебединцев кілька років листувався з консисторією, прохаючи дозволу вести метричні книги у двох, а не в трьох екземплярах.

Власне, сам обсяг метричних книг, клірових відомостей та сповідних розписів Преображенського храму є яскравим свідченням величезного об’єму роботи, який доводилося пастирям та причетникам, щоб донести до нас відомості про життя наших предків. Ці записи фіксують кожну вагому подію у житті мирян нашого храму – від хрещенської купівлі до проводів у останню путь.

Першими з цих таїнств, які фіксуються метричними книгами щодо кожного нашого предка, було хрещення. У ХІХ – на початку ХХ ст. існувала жахлива дитяча смертність, а тому дітей намагалися охрестити якомога швидше – щоб не допустити смерті нехрещеного немовляти. У Преображенському храмі хрещення відбувалися досить часто – наприклад у 1848 р. щомісяця хрестили наступну кількість малюків:

в січні – 43

в лютому – 32

в березні – 24

в квітні – 23

в травні – 33

в червні – 20

в липні – 26

в серпні – 22

в вересні – 28

в жовтні – 27

в листопаді – 37

в грудні – 39

Тобто, цього року в парафії Преображенської церкви з’явилося 332 нових прихожанина. Населення в Білій Церкві протягом другої половини ХІХ ст. стрімко зростало і через п’ять десятиліть – у 1899 р. в стінах нашого храму охрестили вже 590 немовлят. Змінилася в більшу сторону і помісячна кількість охрещених. Згідно метричної книги за 1899 р. число хрещень було наступним:

в січні –  49

в лютому – 50

в березні – 60

в квітні – 39

в травні – 48

в червні – 34

в липні – 52

в серпні – 50

в вересні – 47

в жовтні – 71

в листопаді – 52

в грудні – 38

Охрещення відбувалися, звичайно, не щодня, а тому в день пастирям доводилося хрестити і по кілька немовлят.

Не зважаючи на бідність тогочасного населення, родини в ХІХ – на початку ХХ ст. були великими. Звичайним явищем було по троє-четверо дітей у сім’ї, оскільки далеко не всі нащадки доживали до зрілого віку. Поряд з цим, у Білій Церкві було чимало сімей, які зараз називали б багатодітними. У 1840 р., згідно сповідного розпису, у Преображенський парафії найбільше – восьмеро дітей мала родина Мойсея та Анастасії Сусол з с. Піщаної, мешканці якої теж відвідували цей храм.

По 7 дітей було в сім’ях Івана та Явдохи Хмельницьких (батькам було відповідно 36 і 35 років), Данила і Марії Бондаренків, Дмитра і Глікерії Здоренків, Тимофія і Марії Цапенків; семеро дітей самотужки виховувала і 47-літня вдова Марина Семененченко.

Всі уривки книги можна переглянути за посиланням

Очікуйте новий уривок наступного тижня!

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#Новини Біла Церква #Новини БЦ #біла церква новини сьогодні #Преображенський кафедральний собор #Володимир Перерва
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Спецтема
У книзі Володимира Перерви на основі переважно архівних матеріалів виствітлюються основні віхи історичного шляху Преображенського кафедрального собору у місті Біла Церква.
ТОП новини
22 січня біля погруддя Т.Г.Шевченка у Білій Церкві відбувся захід, присвячений Дню Соборності України.
Цього дня ми згадуємо про дві значні події в українській історії:
Підстав не пустити учасників інциденту до школи немає, вони мають право на освіту
За Україну своє життя на полі бою віддав Захисник України Ющенко Іван
Співчуття рідним та близьким.
Дотримання норм Женевських конвенцій: Омбудсман України спільно з турецькими колегами відвідали табір з російськими військовополоненими
Оголошення
live comments feed...