• Головна
  • Історичний шлях: Преображенський кафедральний собор у місті Біла Церква. Уривок 9
Ексклюзив
12:05, 12 травня 2023 р.

Історичний шлях: Преображенський кафедральний собор у місті Біла Церква. Уривок 9

Ексклюзив
Історичний шлях: Преображенський кафедральний собор у місті Біла Церква. Уривок 9, фото-1

ЦЕРКОВНІ ПОЖЕРТВИ НАШИХ ПРЕДКІВ

Миряни Преображенської парафії ХІХ – поч. ХХ ст. жили набагато бідніше від нинішніх, проте, це не заважало їм дбати про красу і велич свого храму. Грошові та речові надходження того часу здебільшого дійсно були саме пожертвами, оскільки подавалися православними кріпаками “не від надлишку свого”.

Першим і найщедрішим жертводавцем Преображенської церкви була, звичайно, графиня О.В. Браницька, котра на свої кошти збудувала два величні храми в Білій Церкві. Шанувальники пам’яті храмобудувальниці – гр. Потоцька і кн. Воронцова поклали до банку чималий капітал, відсотки з якого йшли на користь  одного з найбагатших храмів Київщини. Із цієї суми священикам Преображенської церкви належало по 15 крб., а диякону – 10 крб. щороку. Ці кошти були пожертвами на вічне поминання похованої у цій же церкві графині.

Не могла обійтися без волі О.Браницької і та обставина, що Преображенський храм мав найбільше на Надроссі земельних володінь – 143 десятини. Це при тому, що навіть собори у повітових центрах (Таращі, Сквирі) володіли тільки 33-ма десятинами – указною нормою.

Приклад О.Браницької наслідували деякі наближені до магнатського роду особи. Так зробив, наприклад, Лаврентій Тростинський, котрий довгих 37 років служив камердинером у В.Браницького. У 1885 р. йому було вже 60 років і в листі на ім’я київського митрополита Платона (Городецького) він писав, що “сили мої слабшають і життя моє нетривале, а тому маю подумати про смерть і загробне життя”.

Зі своїх коштів він виділив 2 тис. крб. на користь білоцерківського Преображенського храму. Цей капітал мав бути недоторканим і знаходитися в банку, а відсотки з нього мали належати причетникам за вічне поминання. Ще 300 крб. Лаврентій Федорович також заповів священнослужителям з умовою, що його поховають на погості храму. Очевидно, камердинер був частим відвідувачем церкви, спорудженої О.В.Браницькою.

“Єдиним задоволенням для себе я знаходжу бути присутнім під час богослужіння, яке відбувається в білоцерківській Преображенській церкві, а тому бажаю, щоб після смерті тіло моє спочивало при цьому храмі Божому...” – писав він у листі до митрополита. Пожертву було з вдячністю прийнято. Не заперечував митрополит і проти поховання Л.Тростинського на погості Преображенського храму.

До церковних чаш щедро сипалися і копійки та карбованці, зароблені тяжкою селянською працею. Наприклад, у 1858 р. миряни обох храмів Білої Церкви збагатили свої святині на          1 389 крб. 51 коп. – ця сума була значно більшою від коштів, які збирали прихожани цілих благочиній.41 Після скасування кріпацтва суми щорічних чашних зборів стали ще більшими – в 1872 році миряни Преображенського храму зібрали 1 728 крб. – вдвічі більше, ніж у трьох храмах повітового центру – Василькова чи повітових соборах Таращі і Сквири.42 Зростало число пожертв і в подальшому. Так, у 1891 р. у білоцерківському благочинні чашні збори в храмах становили 16 867 крб.43 Ці кошти частково знаходилися в банку, а частково витрачалися на підтримання храму в належному стані. Наприклад, у 1858 р. до Преображенського храму мирянами було пожертвувано 1010 крб. 42 коп., що разом з минулорічними пожертвами становило капітал в 4 771 крб. 85 1/4 коп. Але цього ж року пастирі придбали для церкви свічок на 186 крб. 75 коп.; благословили здійснити ремонтно-оздоблювальних робіт на 736 крб. 65 коп.; віддали на зберігання 237 крб. 17 1/4 коп. – тобто, витрати становили 1160 крб. 57 1/4 коп. і перевищували прибуток. Цього року храм виручила наявність минулорічних зборів – навіть після таких витрат у бюджеті ще залишалося 3 621 крб. 28 коп. Цікаво, що 2/3 прибутку храму становив дохід з продажу свічок.

Але в ХІХ ст. миряни Преображенського храму збирали кошти не лише на благоустрій своєї церкви. Тут завжди стояли чаші для збору коштів на прикрашення Гробу Господнього в Єрусалимі, на розорених від стихійних лих, на покращення побуту правослаславних паломників у Палестині, на відновлення Православ’я на Кавказі, на користь бідних духовного звання тощо. Оскільки ці збори були щорічними, то миряни збирали для цих цілей порівняно невеликі кошти. Наприклад, у 1872 р. у храмах всього Васильківського повіту на прикрашення Гробу Господнього було зібрано 35 крб. 59 коп., а в 1894 р. “на цей предмет” надійшло 40 крб. 38 коп. пожертв.45 Але в межах усієї Київщини пожертви, що відправлялися з Києва до Єрусалиму, виглядали досить серйозно (349 крб. 12 коп. у 1858 р.).

Крім щорічних зборів на користь Гробу Господнього, прихожани Преображенської парафії регулярно здійснювали пожертви для потреб православних одновірців у інших єпархіях та державах. Духовні пастирі наших предків згідно архієрейського благословіння час від часу зачитували з амвону імператорські та синодальні укази., в яких містилася інформація про необхідність збору коштів для допомоги країнам Вселенського Православ’я.

Наприклад, у 1857 р. по всій Київській митрополії розгорнувся збір пожертв на користь Олександрійської патріархії, “тіснимої не тільки невірними, а й іновірними”. Посланець патріарха Олександрійського – єпископ Фіваїди – у Москві очікував на пожертви, необхідні мирянам Північної Африки. В Преображенському храмі м. Білої Церкви також було зачитано інформацію про збір коштів “на спорудження та прикрашання храмів Божих в Олександрії, Каїрі та Єгипті, на заснування й утримання там училищ, лікарень і богаділень”.

У 1845 р. митрополит Філарет (Амфітеатров), виконуючи прохання митрополита Іліопольського і Ліванського Неофіта, розпорядився “іменем Господнім запросити духовенство Київської єпархії, а через нього й усю Київську паству до доброзичливої милостині на користь єдиновірної нашої Антіохійської Православної Церкви”. В результаті у Васильківському повіті, до якого належала Біла Церква, було зібрано 43 крб. 29 коп. – з них 2 крб. 30 коп. надійшло від мирян Преображенського храму. Владика зі Сходу був задоволений результатами збору і просив Київського митрополита оголосити нашим предкам “чутливу вдячність.” (Нехай читачів не дивують такі суми – в ті часи священик отримував 50 крб. на рік і це вважалося чималою платнею.)

Подібні збори були визначною подією у церковному житті і далеко не щороку пожертви з чаші Преображенської церкви мандрували на Близький Схід чи в Африку. Набагато частіше православні мешканці Надросся збирали кошти на користь бідних єпархій Російської імперії, частина яких зараз є закордонними. Так, кілька разів (1891, 1893, 1903 рр.) наші предки збирали пожертви на користь православних храмів Узбекистану (тогочасного Туркестану). Місцеве православне населення було “все прийшло, все неприжилося, не зріднилося з краєм і саме здебільшого бідне”. Відомості про результати цих пожертв є фрагментарними, але показовими – лише в двох благочинних округах Васильківського повіту було зібрано 37 крб. 99 коп.

На іншому кінці неозорої імперії знаходилася ще одна бідна єпархія – Фінляндська – з переважаючим лютеранським населенням. Фінський губернатор звертався до Київського митрополита з проханням зібрати кошти на спорудження в столиці Фінляндії Успенського собору. Ця святиня ще й зараз височить у центрі Хельсінкі. В 1890 р. наші предки – миряни найбагатшої в країні Київської митрополії – жертвували церковні речі храмам Прибалтійського краю, де відчувалася їх нестача і богослужіння здійснювали “з сумною для Православ'я убогістю”. Прихожани білоцерківського Преображенського храму пожертвували чи не найбільше серед парафії Надросся – 1 “Євангеліє”, 2 чаші, 2 дискоси, 1 напрестольний хрест, 1 дароносицю, 1 срібну “лжицу” для Причастя. Із зарічанського храму св. Марії Магдалини у прибалтійські храми надійшли 2 невеликі чаші і 1 дароносиця.

Всі уривки книги можна переглянути за посиланням Очікуйте новий уривок наступного тижня!

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#Новини Біла Церква #Новини БЦ #біла церква новини сьогодні #Преображенський кафедральний собор #Володимир Перерва
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Спецтема
У книзі Володимира Перерви на основі переважно архівних матеріалів виствітлюються основні віхи історичного шляху Преображенського кафедрального собору у місті Біла Церква.
ТОП новини
22 січня біля погруддя Т.Г.Шевченка у Білій Церкві відбувся захід, присвячений Дню Соборності України.
Цього дня ми згадуємо про дві значні події в українській історії:
Підстав не пустити учасників інциденту до школи немає, вони мають право на освіту
За Україну своє життя на полі бою віддав Захисник України Ющенко Іван
Співчуття рідним та близьким.
Дотримання норм Женевських конвенцій: Омбудсман України спільно з турецькими колегами відвідали табір з російськими військовополоненими
Оголошення
live comments feed...